2022. január 11., kedd

Az otthonosság fokmérője

Mitől lesz egy lakásból otthon?


Biztos vagyok benne, hogy erre a kérdésre mindenkinek van egy szubjektív válasza. Ez is legalább annyira függ az egyéni ízléstől mint a szépség megítélése. Én most azt szeretném veletek megosztani, hogy számomra mitől lesz hangulatos egy otthon, mitől lesz igazán otthonos.


Ha arra a szóra gondolok, hogy otthon, akkor egy puha, meleg, biztonságot adó fészek jut eszembe, ami mint valami nagy paplan betakar. Éppen ezért szerintem az otthonosság nem attól függ, hogy milyen bútorokkal van berendezve a lakás, mondjuk ne legyen szakadt, vagy poloskás, de egyáltalán nem kell a legdrágább darabnak lennie, ha esztétikus, kényelmes, praktikus. Sokkal inkább múlik apróságokon, a kényelmes elrendezésen, vagy azon, hogy pl függöny van az ablakon. Nekem függöny nélkül egyszerűen csupasz a lakás. Mégis egyre több helyen találkozom ezzel a megoldással, de nem tudok vele megbarátkozni.


Számomra 3 nagyon fontos dolog van, amitől otthon érzem magam, és amit igyekszek követni a saját otthonomban is.

Az egyik a növények. Gyerekkoromban kicsi volt a lakásunk, de rengeteg növényünk volt. Többek között egy nagy szobafenyő, ami a plafont is elérte, és hatalmas levelei voltak, de imádtam, és egy szúrós levelű pandanus aminek akkora levelei voltak, hogy alig fértünk tőle, meg fikusz meg még sok másik, aminek a nevét se tudom, de tele volt az ablak velük. Imádtam őket. Így amikor elköltöztem, egészen addig kiesnek éreztem az első lakásunkat, amíg nem szereztünk bele növényeket. Nagyon szerencsétlen egy tájolása volt a lakásnak, de anyukám nagy guru a növények területén, és segített olyanokat szerezni, amik jól érzik magukat árnyékban, és túlélik a locsolási feledékenységemet is. És mind túl is élte, imádom őket, szépen nőnek, gyarapodnak, így nem is volt kérdés, hogy jönnek velünk az új lakásba is. A nappali egyik sarka emiatt kezd egy őserdőre hasonlítani, de én ezt egyáltalán nem bánom, sőt.




Ha valaki pedig szintén szereti a virágokat, akkor rengeteg szempont szerint lehet választani. Érdemes a lakás benapozottságát figyelembe venni, mert hiába szeretnék én egy adott növényt, ha az pont ott nem fogja jól érezni magát, mert túl sok vagy éppen túl kevés a fény neki. Továbbá érdemes figyelembe venni, mennyi időm van foglalkozni adott növénnyel, vannak igazán igénytelenek, de vannak olyanok is, amivel rengeteget kell foglalkozni. És van még egy igazán érdekes szempont. Vannak ugyanis olyan növények, amelyek légtisztító hatással bírnak, vagy épp ellenkezőleg a váladékuk köhögést okozhat. Itt van például a sansavera, vagy ahogy többen ismerhetik, az anyósnyelv. Nem túl igényes, elvan az árnyékosabb helyeken is, és segít a levegőt tisztítani. Nekem is van belőle 3.


A másik fontos otthonossági szempontom a könyvek. Nem tehetek róla, de imádok olvasni, és nem akarom elkiabálni, de úgy látszik, sikerült a fiammal is megszerettetni ezt a csodát. Így nálam az igazi otthon elengedhetetlen kelléke a könyvespolc(ok) tele könyvekkel. Voltam már olyan lakásban, ami bár gyönyörűen volt berendezve, bármelyik katalógusban megállta volna a helyét, mégis olyan sivárnak tűnt számomra, és először még nem is értettem miért. Aztán ahogy jobban körül néztem, akkor tűnt fel, hogy bár vannak polcok, de egyiken sincs egyetlen darab könyv sem. Sehol a lakásban. Csak apróságok, dekorációk, de sehol egy családi fotó, sehol könyvek. Én meg sajnálom, hogy csak egy könyvespolcom van, mert a többi könyvem vagy az édesanyámnál van még, vagy e-book. Régi vágyam, bár valószínűleg sose fog megvalósulni, hogy lesz egy külön szobám faltól-falig, padlótól-plafonig érő polcokkal, benne egy kényelmes szófa és egy lámpa, és sok-sok könyv. Mostanában egyébként se lenne lehetőségem oda elvonulni, így megelégszem az e-book-ommal.




A harmadik számomra fontos dolog pedig az illat. Tudjátok, amit megérezve felsóhajt az ember, hogy igen, ez az otthon illata. Ez nyilván mindenkinek más, de azt hiszem abban megegyezhetünk, hogy nem szeretünk büdös lakásba belépni. Számomra elképzelhetetlen, hogyan tudnak emberek büdösben élni. Mi sokszor szellőztetünk, még télen is, és természetesen mindent elkövetek azért, hogy jó illat legyen nálunk. Nem arra gondolok, hogy locsolom a parfümöt ezerrel, hanem pl arra, hogy rendszeresen cserélünk ágyneműt, ürítjük a kukákat, ilyesmi. Ezek elhanyagolása kellemetlen szagokat eredményez. Tudom, hogy ez banálisan hangozhat, de higgyétek el, nem mindenkinek evidens. Ismerek olyat, aki simán megfőzi a pörköltöt, a rántott húst, és nem nyit ablakot, nem kapcsol páraelszívót. De erre én azt szoktam mondani, imádom ezeket az ételeket, de enni, és nem akkor, ha filmet néznék, és a kanapéból árad az illata, vagy annak egy mutálódott változata.


Ezek az én fokmérőim. Kíváncsi vagyok a tiétekre!




0 comments:

Megjegyzés küldése

© Retus nélkül, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena